inspiratie, legitimatie en verbinding
Deze website wordt inmiddels elke maand meer dan 150.000 keer bezocht! De verhalen komen van leraren, schoolleiders, bestuurders, ouders/opvoeders en onderwijsbetrokkenen zelf.
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background

profiel

Annonay Andersson


Annonay Andersson
Bekijk mijn profiel

Stemming van hetkind
twitter

‘Lex wil niet leren. Dat zegt school. En hij is niet testbaar’ hetkind.org/?p=54795

Ongeveer 13 uur geleden op hetkind's Twitter via hetkind website

facebook
Vijf onderwijstrends in de klas: hoe wetenschappelijke bevindingen direct in de praktijk zichtbaar worden

21 oktober 2013

Annonay Andersson

Geplaatst in: Samenleving, Legitimering

Onderzoekers doen al decennialang onderzoek naar hoe kinderen leren. Resultaten hiervan worden altijd eerst  gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften. Maar door de  populariteit van de psychologie en de snelheid van nieuwe media worden deze wetenschappelijke bevindingen steeds vlugger verspreid en beschikbaar gemaakt voor iedereen. Voorbeeld: Carol Dweck’s theorie over de fixed vs. growth mindsets. Deze resultaten vinden nu ook hun weg naar waar ze bedoeld zijn: de klas. In onderstaand artikel lees je vijf voorbeelden van onderwijstrends, die beïnvloed zijn door de wetenschap. Artikel afkomstig van Mind/Shift.

dweck_bookEen samenvatting van het oorspronkelijk Engelstalige artikel hieronder.

Brein/hersenenonderzoek

Het bekendste voorbeeld van een wetenschappelijke theorie die direct toepasbaar is in de klas komt van Carol Dweck over je mindset. Brainology is een cursus voor docenten gebaseerd op Dweck’s vondsten, net zoals Brainworks.

Een ander voorbeeld is het koppelen van leerstof aan muziek. Dat kan door te leren met een bepaalde muziek op de achtergrond, maar gaat nu zelfs zo ver dat sommige onderwijzer klassieke literatuur opdelen in kleine delen om het te gebruiken met een beat eronder.

Games en leren

Games worden al langer gebruikt om leerlingen te laten leren. Zo wordt het heel expliciet gebruikt door leerlingen te laten oefenen met het ontwerpen van games in de klas, maar ook de concepten die inherent zijn aan games worden ingezet, zoals het doorgaan naar een hoger ‘level’ als je de vaardigheden beheerst die bij het eerste level horen.

Universiteiten zoals HarvardMIT en de University of Wisconsin’s Game and Learning Society onderzoeken op dit moment hoe het spelen van games leerlingen de participatie en prestaties van het leren beïnvloeden.

Kracht van het doorzetten

Het boek van Paul Tough, How Children Succeed,  heeft de term doorzettingsvermogen weer populair gemaakt in de VS. Het idee dat fouten maken kansen zijn om te leren is een van de belangrijkste lessen die een leerling leert op school en wordt hiermee nog eens onderstreept.

De zin/onzin van huiswerk

De groeiende beweging tegen huiswerk in de VS merkt op dat huiswerk onnodig veel tijd van leerlingen en studenten in beslag neemt terwijl andere bezigheden zoals vrij spelen en tijd doorbrengen met familie even belangrijk zou zijn. Er is onderzoek waaruit blijkt dat te veel huiswerk geen of bijna geen impact zou hebben op de prestaties van leerlingen. Over het geheel genomen is er hierdoor een neiging om in ieder geval opnieuw te evalueren hoe en wat voor soort huiswerk leerlingen baat bij hebben.

Creativiteit stimuleren

Er komt steeds meer nadruk op het belang van creativiteit door de realisatie dat het een unieke menselijke trek is die ook op de arbeidsmarkt mensen een streepje voor kan geven. Er zijn cursussen die deze eigenschap stimuleren, maar het bekendste voorbeeld is het werken in projecten in plaats van alleen uit lesmethodes.

Lees het hele, originele artikel in het Engels hier.