inspiratie, legitimatie en verbinding
Deze website wordt inmiddels elke maand meer dan 150.000 keer bezocht! De verhalen komen van leraren, schoolleiders, bestuurders, ouders/opvoeders en onderwijsbetrokkenen zelf.
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background

profiel

Mauk Pieper


Mauk Pieper
Bekijk mijn profiel

Stemming van hetkind
twitter

‘Dit was een les die ik gaf met tranen in mijn ogen. Diepe, rauwe gesprekken werden in deze klas gevoerd’ hetkind.org/?p=53693

Ongeveer 8 uur geleden op hetkind's Twitter via hetkind website

facebook
Jongens moeten ook in cirkels leren denken: waar of niet waar?

14 november 2013

Mauk Pieper

Mauk Pieper heeft veel respect voor de vrouwen uit het onderwijs die een noodkreet slaken. En nog meer voor degenen die zoeken naar een nieuwe houding ten aanzien van jongens, zoals Nicole Wouters in het blog  ‘Doen wij jongens tekort op school? Misschien wel’.  Het gesprek over de stuurloosheid en identiteitscrisis van jongens is urgent. Pieper ziet mannen worstelen, als echtgenoot, in hun maatschappelijke positie en als vader. Deel 2 in een driedelige serie: ‘Jongens moeten ook in cirkels denken.’ 

geslEerder startte Mauk de reeks met het blog: Ons geslacht is er, onze identiteit is vrij: waar of niet waar? Dit is het vervolg: In een postmoderne context waarin alle vaste definiëringen losgelaten en gedeconstrueerd zijn, bestaan ‘de man’ en ‘de vrouw’ niet meer. Je identiteit is zo onbepaald dat een jongen er voor kiezen kan om wat meer jongensachtig te worden, of wat meer vrouwelijk of om een meer geslachts-onbepaalde identiteit aan te nemen. Dat geldt uiteraard ook voor het meisje.

Maar er is meer aan de hand.

In het huidige tijdperk is er in een aantal maatschappelijke velden (onderwijs?) meer waardering voor ‘het vrouwelijke’. Zeker in de ‘zachte’ beroepen, waar de vrouwenemancipatie tot een brede waardering voor ‘het vrouwelijke’ heeft geleid. Anders gezegd, daar is geen neutraliteit. Er wordt niet – zonder voorkeur en neutraal – gekeken welke geslachtsidentiteit het beste bij iemand past. Er is daar eerder een voorkeur voor het vrouwelijke (matriarchale context), zoals er vroeger een voorkeur voor het mannelijke (patriarchale context) was. De voorkeur voor het mannelijke bestaat in andere maatschappelijke sferen nog steeds. Het gaat mij dan ook niet om de vraag of het eerlijk verdeeld is.

Er is iets anders aan de hand.

Voorkeur voor ‘vrouwelijk’ werkt anders uit voor jongens en meisjes

Het punt is dat in de huidige geslachts-identiteitsvrije cultuur een voorkeur voor ‘het vrouwelijke’ (of  ‘het mannelijke’) heel anders uitwerkt dan de voorkeur voor een bepaalde ‘mannelijkheid’ (of ‘vrouwelijkheid’) in een patriarchale context. In een patriarchale context hebben zowel vrouwen als mannen te maken met een mannelijke voorkeur over wat de identiteit van een man of een vrouw zou moeten zijn. Dat bracht bepaalde problemen met zich mee, zowel voor mannen als voor vrouwen. Het meisje zocht daar naar , wat een man vond dat ze behoorde te zijn. Maar ze bleef zoeken naar een vrouwelijke geslachtsidentiteit. Maar waar nu vrouwelijke waarden, in een geslachts-identiteitsvrije cultuur, de boventoon gaan voeren, kan een jongen ook aangemoedigd worden op te houden met te zoeken naar zijn mannelijke identiteit.

‘Rechte lijnen’ moeten ook ‘cirkels’ worden

Sterker nog, in een geslachts-identiteitsvrije cultuur – waar het niet meer om lijnen, doelen en spanning gaat, maar meer om cirkels, gesprekken en een veiligheid – kan dat in het uiterste geval een cultuur opleveren waarin jongens qua identiteit ook maar ‘beter’ meisjes kunnen worden. Dat gaat veel verder dan dat een meisje in een patriarchale context naar haar – door mannen goedgekeurde – vrouwelijkheid zoekt. Dat zal uiteraard voor meisjes ook geen pretje zijn geweest.

Heilloze gevolgen

Maar waar in een geslachts-identiteitsvrije postmoderne situatie jongens wellicht maar beter meisjes kunnen worden, kan een jongen tegelijkertijd ophouden om naar zijn ‘mannelijke’ geslachtsidentiteit te zoeken. De heilloze gevolgen van deze weg voor jongens wordt vooral in het onderwijs zichtbaar, maar bestaat ook in vele gezinssituaties. Wellicht zal er ook ooit een situatie komen waarin mannen willen dat meisjes qua identiteit jongens worden. En natuurlijk is er ook een patriarchale situatie waarin ‘Angela Merkels’ of  ‘Margaret Thatchers’ ontstaan met een aan de mannencultuur aangepaste vrouwelijkheid. Maar die patriarchale cultuur behelsde niet dat het vrouwelijke wellicht niet meer nodig was…

Mauk Pieper is onder meer directeur van het Center for Integral World Wisdom. Hij is trainer, coach, therapeut, teacher, spreker en staat voor het verwerven van Evolutionair Leiderschap op basis van Integrale Principes en ‘Unique Self technology’. Zie ook www.mauk.nu.  Mauk is tevens auteur ben van een boek over Integraal Leiderschap en Integrale Spiritualiteit ‘Humanity’s second Shock and your Unique Self’.