inspiratie, legitimatie en verbinding
Deze website wordt inmiddels elke maand meer dan 150.000 keer bezocht! De verhalen komen van leraren, schoolleiders, bestuurders, ouders/opvoeders en onderwijsbetrokkenen zelf.
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background

profiel

Han Berghs


Han Berghs
Bekijk mijn profiel

Stemming van hetkind
twitter

‘Een grote mond en agressief gedrag, als een camouflage-deken over de pijn en de schaamte’ hetkind.org/?p=53879

Ongeveer 2 uur geleden op hetkind's Twitter via hetkind website

facebook
‘Wat bij de tulpenbol doorgaans lukt, mislukt nogal eens bij de mens’

11 oktober 2014

Han Berghs

Han Berghs introduceert zijn meest recente werk over School en Kunst. ‘Een tulpenbol heeft voor zijn ontwikkeling vruchtbare grond nodig, voldoende licht en water en kan absoluut niet tegen geweld. Bij de mens is dat al net zo. Wat bij de tulpenbol doorgaans lukt, mislukt nogal eens bij de mens, ondanks alle zogenaamde professionaliteit.’ Zijn bijdrage.

Als we een tulpenbol niet in de grond stoppen, komt er nooit een tulp uit… In een zandbak een tulpenbol poten, heeft ook weinig zin en op een voetbalveld zal de tulp ook geen schijn van kans maken om zich te ontwikkelen. Een tulpenbol heeft vruchtbare grond nodig, voldoende licht en water en kan absoluut niet tegen geweld. Bij de mens is dat al net zo.

De omgeving van de (jonge) mens is vol mogelijkheden, weerstanden, gevaren en min of meer goedwillende soortgenoten, voornamelijk de natuurlijke opvoeders (ouders), die in het kader van ‘het in stand houden van de eigen soort’ (lees: opvoeden) invloed willen uitoefenen op de ontwikkeling. Er zijn zelfs mensen die daar een beroep van hebben gemaakt, zoals: leraren en pedagogen. Wat bij de tulpenbol doorgaans lukt, mislukt nogal eens bij de mens, ondanks alle zogenaamde professionaliteit.

De oorzaak is veelal onwetendheid en onkunde. Natuurlijk, iedereen weet dat eerst het melkgebit komt, daarna het eigenlijke gebit en tenslotte de verstandskiezen. Enigszins ervaren ouders weten dat wanneer een peuter één knalrode wang krijgt, het kind niet de rodehond heeft, maar dat er waarschijnlijk een tandje doorkomt. Een bijtring kan dan het doorkomen van het tandje bevorderen. Niemand zal zich in het hoofd halen om iemand met een kunstgebit een bijtring te geven, of een rottende melktand te laten voorzien van een kroon.

Dat de kunstzinnige ontwikkeling van kinderen en jeugdigen ook volgens bepaalde fasen verloopt, is veel minder algemeen bekend. Het verbaast ons in het geheel niet dat kinderen spelen, dansen, beginnen te praten, het leuk vinden om te tekenen en te zingen. Evenmin vinden wij het verbazingwekkend, dat rond de leeftijd van 12 à 13 jaar dit enthousiasme langzaam wegebt en daarmee bij veel kinderen ook de kunstzinnige ontwikkeling tot stilstand komt, vaak definitief. Dit wordt vervolgens niet als een ontwikkelingsstoornis of tekortkoming ervaren. In tegendeel, we lijken probleemloos verder te kunnen leven zonder kunstzinnig gevormd te zijn.

Planmatige aandacht voor de ontwikkeling van gevoel, intuïtie en kunstzinnige vermogens in onderwijs en opvoeding is echter noodzakelijk voor een evenwichtige ontwikkeling van een kind. Kunstzinnige vermogens zijn niet louter een gave, iets wat je wel of niet hebt en waaraan je dus geen aandacht hoeft te schenken. Kunstzinnige vermogens kunnen met degelijk vakmanschap bij de meeste leerlingen tot ontwikkeling gebracht worden tot op een heel behoorlijk niveau.

Globale inhoud van School en Kunst 1.Kennis en inzicht in basale ontwikkelingsprocessen van kunsteducatie, i.c. muziek, beeldend vormen, toneel/drama/ taal, spel en motoriek van kinderen van de Basisschool; 2. Een bezinning op kunst als een natuurlijk en vanzelfsprekend aspect van het menselijke leven; 3. Zicht op de kunstenaar als professioneel vakman; 4. Basale onderwijskundige principes t.b.v. de ondersteuning van kunsteducatie op de basisschool; 5. Zicht op cultuureducatie als context voor kunsteducatie; 6. Algemeen methodische en didactische aanwijzingen t.b.v. de verschillende deelgebieden van kunsteducatie op de Basisschool; 7. Per hoofdstuk vragen en opdrachten t.b.v. de verwerking van de leerstof en de ontwikkeling van een eigen visie op onderwijs, kunst en kunsteducatie; 8. Voldoende kwalitatieve literatuur t.b.v. verdere verdieping.

Han Berghs woont en werkt sinds 1965 in Maastricht. Naast zijn carrière in het onderwijs is hij onder meer schrijver (klik hier voor zijn boeken), dichter en muzikant.

‘School en Kunst’ (119 pagina’s) wordt uitgegeven via www.limburger.nl/mijnboek   Het boek is onder andere te koop bij www.mijnbestseller.nl,  de webshop van www.limburger.nl  en via bol.com. Prijs paperback: € 22,11   prijs eBook: € 15,01 Uiteraard is School en Kunst ook in elke boekhandel te bestellen met opgaaf van titel, auteur en ISBN nummer: 9789461933607  Zie ook: www.koopmijnboek.nl/hanberghs