inspiratie, legitimatie en verbinding
Deze website wordt inmiddels elke maand meer dan 150.000 keer bezocht! De verhalen komen van leraren, schoolleiders, bestuurders, ouders/opvoeders en onderwijsbetrokkenen zelf.
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background

profiel

Margriet van Galen


Margriet van Galen
Bekijk mijn profiel

Stemming van hetkind
twitter
facebook
Docent drama: ‘Gebruik werkvormen cultuureducatie bij andere schoolvakken’

27 oktober 2014

Margriet van Galen

Met kunstzinnige middelen, stapsgewijs, de vorderingen van je leerlingen vastleggen in een portfolio. Daarover blogt drama-docent Magriet van Galen. Haar bron van inspiratie? Het boek ‘Handleiding voor het werken met portfolio’s’ van Elisabeth F. Shores en Cathy Grace. Ze pleit voor het maken van portfolio’s bij andere, meer schoolse vakken. ‘Verdiep je als docent hoe het bij cultuureducatie totstandkomt. Die werkvormen kun je vervolgens bij Frans en aardrijkskunde inzetten.’ Haar blog.

10409424_850833801598192_6586696012731346038_nEen map met werkstukken, foto’s van projecten en presentaties, logboek-fragmenten, verhalen en verslagen van de leerlingen. Ze staan vermeld in de portfolio’s van leerlingen voor een specifiek kunstvak en geven een beeld van de persoonlijke vorderingen van kinderen. Elk kind is te herkennen aan de eigen wijze waarin hij of zij zich uitdrukt en ontwikkelt. En dat kun je goed zien in creatieve eindproducten, maar ook aan de manier waarop een kind het maakproces aanpakt. Kunstproducten, foto’s van presentaties en filmpjes en ook verslagen van het maakproces – in woord en beeld – zijn heel goed bruikbaar voor het samenstellen van zo’n portfolio.

Je uitdrukken met materiaal is een deel van het leerproces. En hier liggen de mogelijkheden voor cultuureducatie, want er zijn zo veel mooie werkvormen om leerervaringen vast te leggen. Hoe veelzijdiger en creatiever de werkvormen, hoe rijker ze zijn als informatiebron. Er is van alles mogelijk: tekenen en schilderen, ruimtelijk werk, liedjes en muziekstukken, toneelstukjes en dansjes maken, brieven, verhalen en gedichten schrijven, interviews en foto’s maken, logboeken bijhouden. Kunstproducten worden zo communicatiemiddel en onderzoeksinstrument en geven een weerslag van de leerervaringen.

De leerkracht moet echter de aanzet en gelegenheid geven tot deze activiteiten. Het voordeel van portfolio’s vind ik dat je kinderen in hun persoonlijke ontwikkeling volgt en scherp leert kijken naar de eigen kwaliteiten van elk kind. Aan de hand van allerlei producten kun je met kinderen reflecteren op hun leerproces en hen daarmee zelfinzicht en zelfvertrouwen geven. Waarom pakte je het zo aan? Wat wil je nog meer leren? Waarom ging het anders dan verwacht? Door dit soort vragen worden leerlingen vaardiger in het verwoorden van hun ervaringen en ideeën, leren keuzes te maken. Er ontstaat betrokkenheid bij het leerproces. Elk kind kan bijvoorbeeld zelf meedenken wat bewaard wordt in het portfolio en waarom.

PortfolioVoor  samenstellen van persoonlijke portfolio’s is tijd en aandacht nodig. Als leerkracht moet je leren hoe je portfoliomateriaal bespreekt en beoordeelt.
Bij portfolio’s hoort ook het organiseren van reflectie-gesprekjes. Hoe gemakkelijk dit te realiseren is, hangt af van de mate waarin de school al gewend is aan zelfstandig werken. Twijfel je over de juiste aanpak? Verdiep je als docent hoe het bij cultuureducatie totstandkomt. De werkvormen kun je vervolgens bij Frans en aardrijkskunde gebruiken.

Margriet van Galen is drama-docent en trainer/ conceptontwikkelaar vanuit haar bedrijf KunstKit. Ze was adviseur cultuureducatie voor het basisonderwijs bij EDU-ART, advies in kunst en cultuur, in Gelderland. Voor meer informatie zie: www.kunstkit.nl