inspiratie, legitimatie en verbinding
Deze website wordt inmiddels elke maand meer dan 150.000 keer bezocht! De verhalen komen van leraren, schoolleiders, bestuurders, ouders/opvoeders en onderwijsbetrokkenen zelf.
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background

profiel

Rikie van Blijswijk


Rikie van Blijswijk
Bekijk mijn profiel

Stemming van hetkind
twitter

Onderwijsavond Driebergen binnenkort ook terug te zien online. --> 'Pedagogische tact is een opdracht. Je hebt iets… twitter.com/i/web/status/8…

Ongeveer 22 minuten geleden op hetkind's Twitter via Twitter for iPhone

facebook
Over onderwijsfilm Maatschappijleer: ‘Met mijn film wil ik waardering uitspreken voor alle leraren’

27 september 2016

Rikie van Blijswijk

Geplaatst in: Samenleving,

De documentaire Maatschappijleer volgt een half jaar de jonge Daan als startend docent Maatschappijleer op een middelbare school in Tilburg. Daar ontdekt hij door schade en schande hoe ver de theorie en praktijk van het lesgeven uit elkaar liggen. Regisseur Laura Hermanides: ‘Met mijn film wil ik waardering uitspreken voor alle leraren’. Lees meer en breng uw publieksstem uit.

Tijdens de Nationale Onderwijsweek wordt op 5 oktober de prijs voor de Nationale Onderwijsfilm 2016 uitgereikt. Drie films – Maatschappijleer, Made in Overvecht en Vergeet mij niet – maken kans op een publieksprijs en een juryprijs. In een serie van drie artikelen vertellen drie regisseurs over de bedoeling van hun productie.

Laura_HermanidesAfgestudeerd in docu-regie op de Filmacademie in 2012 volgde voor Laura Hermanides een moeilijke weg door filmland, totdat ze Geef mij ’s ongelijk maakte. Door die documentaire over de andere kant van onderwijs leerde mensen haar kennen.
En nu is er Maatschappijleer!

‘Ik wilde graag een film maken over het docentschap, want onderwijs is in mijn ogen de basis voor onze samenleving, welvaart en al het goede van onze maatschappij. Desondanks is het aanzien van de docent flink gedaald. Ik wil met deze film laten zien dat veel leraren met idealen op de werkvloer staan en dat het een dankbaar beroep is’.

Maatschappijleer is een observerende film over een docent en de pedagogische kant van zijn werk. ‘Je leerlingen aanvoelen, ervaren of dat wat jij doet de leerlingen inspireert; hoe je de balans houdt tussen je idealen en het realisme van alledag. Dat is spannend. Je ziet hoe moeilijk het leraarschap kan zijn. Ik wil er mijn waardering mee tonen voor alle leraren’.
Het thema burgerschap staat centraal in deze documentaire, want Laura stoort zich
aan de politiek, die keer op keer laat weten dat burgerschap in alle lessen een item moet zijn. Zelfs in wiskunde. Ondertussen, zo merkt ze op, wordt er natuurlijk gewoon nog maatschappijleer gegeven. ‘Mijn appèl met Maatschappijleer is, dat dit vak al bestaat en dat dat ook vrij kritisch mag. Nee moet!
Het vak Burgerschap is holle politiek; zonder inhoud, terwijl de huidige generatie op scholen duidingen nodig heeft en vragen wil stellen over wat er gebeurt in de wereld. Eigenlijk zie je die beide visies terug in het lesgeven van Riël en in de lessen van Daan, die laat zien dat hij die nieuwe inhoud, die kritische kant, opeist.

‘Het was spannend om deze film te maken. Eigenlijk al voordat we echt begonnen, want het bleek nl. lastig een school te vinden waar je mag filmen. Gelukkig gaf het Theresia Lyceum toestemming te filmen. Daarna ontstond een ander probleem. Er was nl. geen drama, het ging allemaal té soepel. De sfeer op de school is goed en Daan gaat op een realistische manier aan de slag met de leerlingen. Hij appelleert echter nauwelijks aan zijn eigen en hun politiek bewustzijn. Hij heeft een goed contact met ze en de leerlingen reageren soepel en rustig. Het was voor de film nodig dat Daan kritischer was, de lat hoger wilde leggen, de potentie die in de klas zat eruit wist te halen’.
Uiteindelijk blijkt dat lesgeven, of dat nu op de oude of nieuwe manier gaat, mensenwerk is en elke dag om persoonlijke overwinningen vraagt. En dat zie je vanaf het moment dat Daan die strijd aangaat met zichzelf aan. In het begin staat hij er relaxed in. Het voorbereiden van lessen vindt hij niet zo hard nodig als dat Riël doet voorkomen. Totdat hij zich realiseert dat hij juist zijn lessen wel goed moet voorbereiden om losser in de klas te kunnen zijn. Dan staat hij voor de klas om zijn eigen vuur erin te zetten’.

De vorm is ook belangrijk in deze film. Met slechts één camera is het lastig om de dialoog in de groep goed in beeld te brengen. ‘We hebben een handheld gebruikt om meer flexibel te zijn. Soms zijn we daardoor te laat bij een leerling die tijdens zo’n gesprek het woord heeft, maar de flow is vastgelegd en geeft het gevoel weer van ‘in de klas te zijn’.
Als Daan in gesprek is met zijn klas over de aanslagen in Parijs kreeg Laura voor het eerst het gevoel dat hij echt contact maakte met zijn leerlingen. ‘Je ziet het in die blik in zijn ogen als hij praat met de klas over wat er daar gebeurd is. Hij is goed voorbereid en dat merk je aan zijn houding, zijn stem en zijn contact met de leerlingen. Dat is dan ook het eerste moment dat de camera in de ogen van Daan kijkt. Dat wilde ik laten zien.
We wilden ook echt ín de school filmen, het battlefield van de leraar. Als Daan uit de school gaat, blijft de camera erin. De enige uitzondering is het bezoek aan het AZC’.

Deze film had niet gemaakt kunnen worden als Riël en Daan zich niet zo kwetsbaar opstelde, voegt Laura toe. ‘Daan laat zijn ongemak in de klas zien en Riël heeft na afloop vele opmerkingen gehad. Daardoor kunnen we leren van elkaar, omdat zij ook hun twijfel en zorgen laten zien. Het is knap als leraren aan elkaar durven te laten zien dat onderwijs mensenwerk is’.

filmmStemming van hetkind

De verkiezing van de Onderwijsfilm 2016 heeft tot doel onderwijsfilms meer aandacht te geven, zodat deze films een bijdrage kunnen leveren aan het beantwoorden van pedagogische en onderwijskundige vraagstukken. U bent ook van harte welkom om als bezoeker van de avond of via onderwijsplatform HETKIND over de genomineerde films van dit jaar te spreken en te schrijven. Wat doet deze film met jou, wat betekent het voor jouw praktijk, als onderwijzer of betrokkene.

Naast het invullen van onderstaande poll (de stemming van hetkind) kunt u ook eventueel een blog sturen naar redactie@hetkind.org