Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background

profiel

Lidwine Janssens


Lidwine Janssens
Bekijk mijn profiel

Stemming van hetkind
twitter

@jellekoopman ik zag dat je vanavond zelfs in het AD genoemd wordt n.a.v. dit artikel!

Ongeveer 3 uur geleden op hetkind's Twitter via Echofon

facebook
I can think for myself… als ik het op mijn manier mag doen

14 februari 2017

Lidwine Janssens

Er zijn meerdere wegen naar Rome. Er zijn vele manieren om te worden wie je bent. Voor veel kinderen is het een grote opluchting dát te mogen ontdekken. Neem de Zuid-Afrikaanse jongen die allang opgegeven was door zijn leraren, en die tijdens een spelopdracht van theaterdocente Lidwine Janssens ontdekte dat hij wél iets kon. Een gedicht en een excerpt uit ons interview met Lidwine in het magazine ‘SPeEL-ruimte’.

Theaterdocente Lidwine Janssens deed in Zuid-Afrika een project op een zwarte school, waar één leerling telkens maar weer mee wilde doen in haar spellessen. ‘Doe maar’, zei de directrice, ‘want hij haalt school toch nooit.’

Op vrijdagmiddag deed Janssens met de school een forumtheater, een theatervorm ontwikkeld door de Braziliaanse drama-auteur en theaterwetenschapper Augusto Boal, waarbij het publiek inspringt om een probleem dat op het toneel ontstaat op te lossen. Vaak is dat problematiek die echt uit de gemeenschap voortkomt.

‘De aula zat vol. De acteurs zetten het probleem neer en stopten het spel op het hoogtepunt van de crisis. Enthousiast sprongen jongeren in, maar zonder succes. Totdat die jongen van 17 zijn hand opstak. O nee, zag je sommige docenten denken. Hij loste het probleem op en oogstte luid applaus.

Hij wilde me vastpakken, maar dat mocht niet. Dus pakte ik hem. Hij keek me aan en zei verrast: ‘I can think for myself’. Het was zo’n ontdekking. Hij kon, als hij zichzelf mocht volgen, zelf denken en handelen. Met schoolvakken moest alles altijd uit boekjes, intellectueel.’

Dit is een fragment uit ons interview met Lidwine Janssens. Via deze link is het hele hetkind-magazine SPEeL-ruimte te lezen op ISSUU.

Lidwine schrijft, dicht, denkt en doceert over de vele talen waarin wij ons kunnen uiten. De Franse fenomenoloog Maurice Merleau-Ponty volgend, komt ze bij de taal van het lichaam:

De wijsheid van het lichaam

Het hoofd staat niet aan het hoofd van het lichaam.

Het lichaam houdt geen rekening met
menselijke behoefte aan hiërarchie.
Ze weet wel beter
met al haar voelhorens probeert ze het hoofd te bereiken.

Het valt niet mee in een uiteengevallen beschaving van
hemel – aarde,
man – vrouw,
lichaam – geest,
zwart – wit,
de wijsheid weer ineen te weven.
De uiteenrafeling is inmiddels eeuwen oud.

Haar waarnemend vermogen als oerkwaliteit wacht op erkenning.

Vroeger informeerde ze de mensheid voortdurend  over
eetbaar voedsel,
verwarmende kleding,
gezondheid, medicinale kruiden,
begaanbare wegen,
geschikte zaai- en oogsttijden,
communicatie.

Ze ontving eindeloos vruchtbare ideeën,
bewaarde zorgvuldig waardevolle herinneringen
trok moedig ten strijde om het leven van de dood te redden.

Tot in het diepst van haar bestaan kent zij de bronnen van wijsheid,
lang voordat ze er woorden aan geeft.

Ze lacht soms om het redenerend vermogen,
als het niet meer in haar geworteld is.
Het verdwaalde redeneren breit dan recht wat krom is.
Geen speld tussen te krijgen, maar het mist de plank
Die hebben ze dan voor hun kop
Van een hoofd is dan geen sprake meer.

De tijd achterhaalt later nogal eens zijn logica met voortschrijdend inzicht.

Het misverstand heeft ondertussen wortel geschoten.
Hardnekkig blijven ongevoelige,
goedgelovende belanghebbenden erin geloven.

J v B – LJ  Lente 2011

Lees meer over Lidwine en haar ‘Ludiek Pedagogiek’:

http://www.ludiek-pedagogiek.eu/pages/nl/ludiek-pedagogiek/ludiek-leren-leven.php
http://www.ludiek-pedagogiek.eu/pages/nl/ludiek-pedagogiek/merleau-ponty-en-het-ludieke.php

 

Om u beter van dienst te zijn, maakt hetkind.org gebruik van cookies » Meer informatie